महाकाल

विकिपीडिया से
महाकाल
काल (समय) के देवता, माया, सिरजन, बिनास आ शक्ति
Mahakala in the Form of a Brahman
संबंधित बाड़ेशिव
धामशमसान भूमि (ब्याख्या बदलात रहे ला)
हथियारखंडा (तरवारि), तिरशूल
हथौड़ा (जापानी निरूपण में)
Consortकाली, महाकाली

महाकाल एगो देवता हवें जिनके मान्यता हिंदू, बौद्धसिख तीनों धरम में मिले ला। हिंदू धर्म के अनुसार महाकाल, देवी काली के संगी हवें आ शाक्त शाखा के कालीकुल शाखा में इनके खास महत्व दिहल जाला। बौद्ध धर्म में, रक्षा करने वाले देवता के रूप में धर्मपाल के नाँव से एह देवता के बिबरन मिले ला, आ वज्रयान में इनके खास महत्व हवे। तिब्बती, चीन-देशीय आ जापानी बौद्ध धर्म में इनके बिसेस अस्थान हवे। सिख धर्म में ई "काल" के नाँव से जानल जालें आ माया के नियंता मानल जालें।

हिंदू धर्म में शिव के पूजा महाकाल के रूप में होला। प्राथमिक हिंदू मंदिर जे एह देवता के समर्पित हवे उज्जैन में महाकाल मंदिर के रूप में बा जहाँ महाकालेश्वर नाँव से अस्थापित शिवलिंग बारह गो ज्योतिर्लिंग सभ में से एक गिनल जाला। एकरे अलावे, शिव जी के गण लोग के भी महाकाल कहल जाला आ प्रमुख गण महाकाल भैरव के भी एह नाँव से पूजा होखे ला।

बिबरन[संपादन करीं]

शक्तिसमागम तंत्र के हिसाब से महाकाली के जीवनसंगी बेहद भयावह होलें। महाकाल के चार गो बांह, तीन गो आँख बा आ एक करोड़ करिया आग के चमक के होला, आ ई आठ गो दाह संस्कार स्थल (श्मशान) के बीच में रहेलें। आठ गो मनुष्य के खोपड़ी से सजल, पाँच गो लाश पर बइठल, हाथ में त्रिशूल, ढोल, तलवार आ कटार बाटे। ऊ दाह संस्कार स्थल से मिलल राख से सजल बाड़ें आ उनुका चारो ओर कई गो जोर से चिल्लात गिद्ध आ गीदड़ बाड़ें उनकर बगल में उनकर पत्नी बाड़ी, जेकर प्रतीक काली हई।

महाकाल आ काली दुनों ब्रह्म के परम विनाशकारी शक्ति के प्रतिनिधित्व करे ला लोग आ ई कौनों नियम भा कानून से बन्हाइल ना होलें। इनहन लोग में समय आ स्थान के भी अपना में घुल जाए के शक्ति होला, आ ब्रह्मांड के विघटन के समय शून्य के रूप में ई लोग मौजूद होला। हर कल्प के अंत में ब्रह्मांड के विघटन खातिर ई लोग जिम्मेदार होला। जब दोसर देवता, देव, आ त्रिमूर्ति तक ना हो पावेलें त बड़हन बुराई आ बड़हन राक्षसन के सफाया करे के जिम्मेदारी भी ई लोग के होला। महाकाल आ काली पुरुष, नारी, बच्चा, जानवर, संसार आ पूरा ब्रह्मांड के बिना दया के सफाया कर देलें काहें से कि ऊ मूर्त रूप में काल भा समय हवें आ समय कवनो चीज से बान्हल ना होला आ समय दया ना देखावेला ना कवनो चीज भा केहू के इंतजार करीं।[1][2] ओडिशा, झारखंड आ दुआर इलाका (अर्थात पूरबी बंगाल में) के कुछ हिस्सा में जंगली हाथी सभ के पूजा महाकाल के प्रकटीकरण के रूप में कइल जाला।[3][4]

महाकाल के आमतौर पर नीला भा करिया रंग के चित्रण कइल जाला। जइसे सभ रंग के आत्मसात क के करिया रंग में घुल जाला, ओइसहीं सभ नाम आ रूप महाकाल के नाम आ रूप में पिघलल कहल जाला, जवन उनकर सर्वव्यापी, व्यापक स्वभाव के प्रतीक हवे। करिया रंग के कुल अभाव के भी प्रतिनिधित्व क सके ला आ फिर से एह मामला में ई महाकाल के प्रकृति के अंतिम भा निरपेक्ष वास्तविकता के रूप में बतावे ला। एह सिद्धांत के संस्कृत में निर्गुण के नाँव से जानल जाला, ई सभ गुण आ रूप से परे बा आ एकर बिसेसता दुनों किसिम के व्याख्या से मिले ला।[5]

हिंदू धरम में[संपादन करीं]

महाकाल के हिंदू धर्म में महाकाल भैरव के नाँव से भी जानल जाला आ भारत आ नेपाल के कई गो मंदिर सभ खाली महाकाल भैरव खातिर समर्पित बाड़ें, उदाहरण खातिर उज्जैन के मंदिर में जेकर जिकिर कालिदास द्वारा एक से ढेर बेर कइल गइल बा। महाकाल खातिर प्राथमिक मंदिर, पूजा स्थल उज्जैन बा। महाकाल शिव के एगो प्रमुख परिचर (संस्कृत: गण) के नाँव भी हवे, नंदी के साथ, शिव के पर्वत आ एही से अक्सर सुरुआती हिंदू मंदिर सभ के मुख्य दरवाजा के बाहर इनका मूर्ती बनावल मिले ला।

बौद्ध धर्म में[संपादन करीं]

महायान बौद्ध धर्म, आ तिब्बती बौद्ध धर्म के सगरी स्कूल (पंथ) महाकाल के एगो रक्षक देवता के रूप में माने लें। इनके कई गो भिन्न-भिन्न रूप सभ में देखावल जाला, हर एक रूप के गुण आ पहलू अलग-अलग तरीका से अलग-अलग बाड़ें। इनके अलग-अलग मामिला में अलग-अलग जीव सभ के उत्सर्जन के रूप में भी मानल जाला, जइसे कि अवलोकितेश्वर या चक्रसंवर। महाकाल के चित्रण लगभग हमेशा पाँच मूँड़ी के मुकुट के साथ कइल जाला, जवन पाँच गो कलेश (नकारात्मक क्लेश) के पाँच गो बुद्धि में बदले के प्रतिनिधित्व करेलें।

महाकाल के प्रकटीकरण आ चित्रण में सभसे उल्लेखनीय भिन्नता बाँह के संख्या में बाटे, बाकी अउरी डिटेल सभ में भी अंतर हो सके ला। जइसे कि कुछ मामिला में सफेद कपड़ा में, कई गो मूँड़ी वाला, बिना जननांग वाला, अलग-अलग संख्या में बिबिध चीजन पर खड़ा, बिबिध तरह के औजार पकड़े वाला, वैकल्पिक श्रृंगार वाला वगैरह महाकाल लोग भी होला।

गैलरी[संपादन करीं]

इहो देखल जाय[संपादन करीं]

संदर्भ[संपादन करीं]

  1. Magee (n.d.).
  2. Snyder (2001), p. 76.
  3. Bhattacharya Saxena (2011).
  4. Johnson (2009), p. [पन्ना नंबर].
  5. Bowker (2000), p. [पन्ना नंबर].