प्रादेशिक भूगोल

विकिपीडिया से

प्रादेशिक भूगोल (अंग्रेज़ी: regional geography) भूगोल के एगो शाखा हउवे जेह में पृथिवी के प्रदेश सभ में बाँटल जाला आ एही प्रदेश सभ के अध्ययन के इकाई मानल जाला।[1] पृथिवी के प्रदेश सभ के बीछ के उहाँ पावल जाए वाले हर भूगोलीय तत्व के अध्ययन होला।

सिस्टमेटिक भूगोल[संपादन करीं]

प्रादेशिक भूगोल के बिपरीत सिस्टमेटिक या क्रमबद्ध एप्रोच भूगोल के अध्ययन के अइसन तरीका बाटे जवना में कौनों भूगोलीय तत्व के पुरा दुनिया में वितरण आ वितरण के पैटर्न के अध्ययन होला। उदाहरण खातिर कृषि के एगो भूगोलीय तत्व के रूप में ले के पुरा दुनिया में कृषि के भूगोलीय अध्ययन।

भूगोल के क्लासिकल पीरियड में अलेक्जेंडर फॉन हम्बोल्ट सिस्टमेटिक भूगोल के अस्थापना कइलें आ कार्ल रिटर प्रादेशिक भूगोल के ढेर महत्व दिहलें।[2]

प्रमुख भूगोलवेत्ता[संपादन करीं]

प्रादेशिक भूगोल के क्षेत्र में अध्ययन करे वाला चाहे अपना भूगोलीय अध्ययन में प्रादेशिक भूगोल के एप्रोच अपनावे वाला भूगोलवेत्ता लोगन के लमहर इतिहास रहल बा। ई लगभग ओतने पुरान हवे जेतना खुद भूगोल एगो अध्ययन के शाखा के रूप में बा। पृथिवी के अलग-अलग हिस्सन के रूप में पहिचान करे आ उनहन के बिसेसता बतावे चाहे उनहना के बिसेसता के अध्ययन करे के इतिहास पुरान बा; भले प्रादेशिक भूगोल के रूप में एह शाखा के नाँव आ उदभव बाद में आइल।

6वीं से 3सरी सदी ईपू. में यूनानी भूगोलवेत्ता लोग अलग-अलग जगहन के भूगोल के वर्णन करत रहे। हिकैटियस आपन किताब जेस पीरियोड्स के दू खंड में लिखलें जेह में से एगो में यूरोप के इलाका सभ के बरनन रहे आ दुसरहा में एशिया के इलाका सभ के।

हालाँकि, बाद समय में, ख़ास प्रादेशिके भूगोल के क्षेत्र में काम करे वाला आ एह बिचारधारा आ एप्रोच के आगे बढ़ावे वाला लोगन में हेटनर के नाव प्रमुख बा जे भूगोल के कोरोलॉजी के रूप में परिभाषित कइलें। विडाल डी ला ब्लाश, एगो संभववादी भूगोलवेत्ता रहलें जे पेज (pays) के कांसेप्ट दिहलें आ छोट-छोट प्रदेशन में बाँट के फ़्रांस के इलाका सभ के बरनन कइलें। इनकर शारे-दी-वी के कांसेप्ट एक किसिम के प्रादेशिके भूगोल रहल।

अमेरिका के भूगोलवेत्ता सभ में रिचार्ड हार्टशोर्न के नाँव सभसे प्रमुख बा जे दुसरा बिस्व जुद्ध के जमाना में एरियल डिफरेंसियेशन के कांसेप्ट दिहलें आ प्रादेशिक भूगोल के प्रमुख वकालत करे वाला लोगन में रहलें। कार्ल ओ. सॉअर, लैंडस्केप के अध्ययन के पुरोधा, के एक किसिम के प्रादेशिके भूगोलवेत्ता मानल जाला जे ब्लाश आ हार्टशोर्न से बहुत परभावित रहलें।

इहो देखल जाय[संपादन करीं]

फुटनोट आ संदर्भ[संपादन करीं]

  1. मामोरिया, चतुर्भुज; गर्ग, एच. एस. (19 अक्टूबर 2021). भूगोल (in Hindi). SBPD Publicatins. Retrieved 21 दिसंबर 2021.
  2. "geography - Geography's early research agenda in Europe | Britannica". britannica.com (in English). Retrieved 8 दिसंबर 2021.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)

स्रोत ग्रंथ[संपादन करीं]

बाहरी कड़ी[संपादन करीं]