देउल

विकिपीडिया से
एगो कलिंग वास्तुकला मंदिर के सरलीकृत योजना

देउल पूरबी भारत के ओडिशान मंदिर सभ के कलिंग वास्तुकला शैली में एगो हिंदू मंदिर में वास्तुशिल्प तत्व हवे। [1] कबो कबो पूरा मंदिर के देउल भी कहल जाला। ओडिया भाषा में "देउल" शब्द के मतलब होला एगो खास शैली से बनल भवन संरचना जे ओडिशा के अधिकतर मंदिरन में देखल जाला। देउल के प्रयोग अंग्रेजी में भी होला, हालाँकि, पच्छिम बंगाल के मानभूम इलाका में देउल मंदिर सभ के भी अलग रूप बा।

देउल तीन प्रकार के होला: [2] सामान्य उत्तर भारतीय शब्दावली के हिसाब से रेखा देउल गर्भगृह आ एकरे ऊपर के टावर हवे, क्रम से गर्भगृह आ शिखर, पीढ़ देउल हवे मण्डप जहाँ आस्थावान लोग मौजूद बा, आ खखरा देउला टावर के वैकल्पिक रूप हवे, जवन आकार में दक्खिनी द्रविड़ वास्तुकला में लम्बा गोपुरम मंदिर के गेटहाउस से मिलत जुलत बा।

रेखा देउल[संपादन करीं]

लिंगराज मंदिर, एगो "शिखर देउल" के उदाहरण।
पश्चिम बंगाल के जयरामबाती के पास शिहार में शांतिनाथ शिव मंदिर।

ओडिया में रेखा के मतलब होला सीधा रेखा। ई एगो ऊँच भवन ह जवना के आकार मिठाई के बा, जवन शिखर निहन लउकेला। ई गर्भगृह ( गर्भगृह ) के ढंक के रक्षा करे ला। उदाहरण खातिर दिहल गइल बा : 1।

पीढ़ देउल[संपादन करीं]

कोनार्क सूर्य मंदिर, एगो "पीढ़ देउल" (पीछे के बड़हन टावर गिर गइल बा) के उदाहरण।

ई एगो चौकोर इमारत हवे, आमतौर पर एकर छत पिरामिड के आकार के होला, बलुक दक्खिनी द्रविड़ वास्तुकला में मंदिर सभ के गर्भग्रह सभ के ऊपर के विमान टावर नियर। मंदिर के हॉल भा सेवा कक्ष खातिर। उदाहरण खातिर

  • कोनारक में सूर्य मंदिर के जग मोहन (असेंबली हॉल)।
  • भुवनेश्वर के यमेश्वर मंदिर के जग मोहन
  • पश्चिम बंगाल के बांकुरा के जयरामबाती में शांतिनाथ शिव मंदिर के जग मोहन
  • भुवनेश्वर के दिगंबर जैन मंदिर, खंडागिरी

खखरा देउल[संपादन करीं]

बैताल देउला एगो "खखरा देउल" के उदाहरण।

खकारा देउला एगो आयताकार भवन हवे जेकर छत पिरामिड के आकार के काट दिहल गइल बा, जइसे कि गोपुरा सभ । छत के आकार के वजह से ई नाँव खखरू (लौकी) से आइल बा। शक्ति के रूप में स्त्री देवता लोग के मंदिर ओह प्रकार के मंदिर हवें। उदाहरण खातिर :

संदर्भ[संपादन करीं]

  1. "Architecture on the Indian Subcontinent - Glossary". Retrieved 2007-01-26.
  2. http://orissa.gov.in/e-magazine/Orissareview/nov2005/engpdf/Orissan_Temple_Architecture.pdf p. 45-47

बाहरी लिंक[संपादन करीं]